Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
- Obdarza uwagą dzieci i dorosłych; grzecznie zwraca się do innych;
- Przestrzega obowiązujących reguł, współdziała z innymi;
- Samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych, próbuje przewidywać skutki swoich zachowań;
- Nie chwali się bogactwem, nie dokucza dzieciom wychowującym się w trudniejszych warunkach; nie wyszydza, nie szykanuje;
- Umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie komu można podawać takie informacji;
- Poprawnie myje się, wyciera, myje zęby;
- Właściwie zachowuje się podczas posiłków, nakrywa do stołu, sprząta po sobie;
- Samodzielnie korzysta z toalety;
- Ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy, nie naraża ich na zgubienie i kradzież;
- Utrzymuje porządek w swoim otoczeniu;
- Zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;
- Uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty, formułuje dłuższe wypowiedzi;
- W zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach;
- Przewiduje jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach;
- Grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;
- Łączy przyczynę ze skutkiem, przewiduje co się może zdarzyć;
- Dba o swoje zdrowie, orientuje się w zasadach zdrowego żywienia;
- Dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu;
- Jest sprawne fizycznie na miarę swoich możliwości;
- Uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach;
- Wie jak należy zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić;
- Orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu;
- Zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich;
- Wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych;
- Próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny;
- Wie jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, kinie;
- Odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem, posługuje się rekwizytami;
- Śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego, ludowego, tańczy;
- Dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku, wyraża je ruchem;
- Tworzy muzykę, korzysta z instrumentów perkusyjnych, improwizuje;
- W skupieniu słucha muzyki w tym także muzyki poważnej;
- Przejawia zainteresowanie zabytkami, dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego regionu;
- Umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych;
- Wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą;
- Wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnego materiału;
- Używa prostych narzędzi do majsterkowania;
- Interesuje się urządzeniami technicznymi (np. używanymi w gospodarstwie domowym) próbuje zrozumieć jak one działają i zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich;
- Rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody, np. nie stoi pod drzewem podczas burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną pogodę;
- Wie o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji;
- Wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych;
- Wie jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt i wzrostu roślin;
- Potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; wie jak człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę;
- Liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;
- Wyznacza wynik dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem, np. na palcach;
- Ustala równoliczność zbiorów; posługuje się liczebnikami porządkowymi;
- Rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki, ustala położenie obiektów;
- Wie na czym polega pomiar długości, zna proste sposoby mierzenia, np. krokami;
- Potrafi określić kierunek oraz miejsce na kartce papieru;
- Potrafi uważnie patrzeć aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;
- Dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową;
- Słucha opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;
- Układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyraz na sylaby, wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;
- Rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli;
- Wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie gdzie pracują, czym się zajmują;
- Zna nazwę miejscowości, w której mieszka, zna ważniejsze instytucje, orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka;
- Wie jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce a stolicą Polski jest Warszawa;
- Nazywa godło i flagę Polski, zna Polski hymn i wie, że Polska należy do Unii Europejskiej;
- Wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa;